Profiel

Sinds de oprichting in 1975 heeft Pernod Ricard de meest premium portefeuille in de sector opgebouwd en is de groep tot nummer 2 op de wereldmarkt van wijn en gedistilleerde dranken uitgegroeid, zowel door organische groei als door transformatieve en kleinere overnames. De portefeuille omvat strategische internationale en lokale merken, alsook specialty merken die de groep produceert en verdeelt via zijn eigen wereldwijde distributienetwerk. 

16,0%
Portefeuille van GBL 31/12/2023
17,4%
Netto dividenden 31/12/2023
Investeringsthesis

De markt voor gedistilleerde dranken wordt gedreven door positieve tendensen op lange termijn, waaronder:

  • Groeiende stedelijke bevolking, in het bijzonder in opkomende markten
  • Verovering van marktaandeel ten koste van bier
  • Consumenten die zich richten op hogere marktsegmenten

Pernod Ricard heeft een gestaag en gediversifieerd groei- en rendabiliteitsprofiel:

  • Nummer twee in de wereld met een van de meest omvangrijke merkenportefeuilles van de sector
  • Systematische verschuiving naar een hoger marktsegment dankzij de superieure kwaliteit en innovatieve producten
  • Tal van merken met veel potentieel, waaronder recente kwaliteitsvolle acquisities
  • Leidende posities in categorieën zoals cognac, whisky en rum
  • Unieke geografische blootstelling aan China en India als drijvende krachten achter de groei

Na meerdere jaren op schuldafbouw te hebben gefocust, heeft Pernod Ricard zijn aandeelhoudersrendementen opgetrokken via een hogere pay-out ratio en een programma voor de inkoop van eigen aandelen.

  • Raad van Bestuur 1/14*
  • Strategisch Comité 1/6*
  • Remuneratiecomité 1/4*