Profiel

Sinds zijn oprichting in 1975 heeft Pernod Ricard de meest premium portfolio in de branche opgebouwd door autonome groei en acquisities, waaronder Seagram in 2001, Allied Domecq in 2005 en Vin&Spirit in 2008 en is het bedrijf uitgegroeid tot de nummer 2 ter wereld op de markt voor wijn & gedistilleerde dranken. Het Huis van de Merken van Pernod Ricard omvat vijf categorieën: Strategische Internationale Merken, Specialiteitsmerken, Strategische Lokale Merken, Wijnen en Prestige Merken, die door de groep worden geproduceerd en verdeeld via zijn eigen wereldwijd distributienetwerk.

19,2 %
Portefeuille van GBL 30/09/2022
14,9 %
Netto dividenden 31/12/2021
Investeringsthesis

De markt voor gedistilleerde dranken wordt gedragen door positieve tendensen op lange termijn, namelijk:

  • Groeiende stedelijke bevolking, in het bijzonder in groeilanden
  • Verovering van marktaandeel ten opzichte van bier en wijn
  • Consumenten die zich richten op hogere marktsegmenten.

Pernod Ricard heeft een gestaag en gediversifieerd groei- en rendabiliteitsprofiel:

  • Nummer twee in de wereld met een van de meest complete merkenportefeuilles van de sector
  • Systematische verschuiving naar een hoger marktsegment dankzij de superieure kwaliteit en innovatieve producten
  • Tal van merken met veel potentieel, waaronder recente succesvolle acquisities
  • Leidende posities in categorieën zoals cognac, whisky, en rum
  • Unieke geografische aanwezigheid met dubbele aandrijving: China en India.

Na meerdere jaren op schuldafbouw te hebben gefocust, heeft Pernod Ricard zijn aandeelhouders- rendementen opgetrokken via een hoger payout ratio en een programma voor de inkoop van eigen aandelen.

  • Raad van Bestuur 1/14*
  • Strategisch Comité 1/10*
  • Remuneratiecomité 1/4*
  • Raad van Bestuur Strategisch Comité Remuneratiecomité