De sportartikelenindustrie zal naar verwachting de komende jaren + 6-7% per jaar groeien, gedreven door seculaire trends:
- Athleisure: een wereldwijde modetrend naar casual kleding
- Gezondheid & wellness: groeiend bewustzijn over het verbeteren van de gezondheid en levenskwaliteit
adidas is een sterk merk in het ontwerpen en distribueren van sportartikelen, (i) nummer 1 in Europa en nummer 2 wereldwijd en (ii) ondersteund door een groot innovatievermogen doorheen meerdere sponsorovereenkomsten en partnerschappen.
Er bestaat een potentieel voor omzetgroei, voornamelijk ondersteund door:
- Het herstel na uitdagingen in de hele sector, waaronder verstoringen van de leveringsketen, hoge voorraadniveaus en de Covid-19 lockdowns in China
- De Omnichannel-aanpak: sterke verkoopdynamiek van zowel derden-distributie (groothandelaars) als het Direct-to-Consumer model (e-commerce en eigen winkels)
- Het toenemende aandeel van door sport geïnspireerde lifestyleproducten in het productassortiment van adidas
- Evenwichtige groei in alle geografische gebieden buiten China (verminderende blootstelling aan China en sterke groei in markten die meer dan 80% van de businessactiviteiten vertegenwoordigen)
- De Verenigde Staten, waar verdere groei van het marktaandeel mogelijk is
- Snelheidsinitiatieven: duidelijke doelstellingen om de time-to-market te verminderen
Het potentieel voor verbetering van de EBIT-marge wordt gedreven door (i) optimalisatie van de distributiemix, (ii) kostenefficiëntie/overhead-optimalisatie, voornamelijk via schaalvoordelen en (iii) verhoogde winstgevendheid in de VS. De focus van het bedrijf ligt op margebehoud/-herstel in het huidige inflatielandschap en na de stopzetting van de Yeezy samenwerking.
adidas heeft een sterke balans en cashconversie.
-
-
Toezichtsraad 1/16*
-
Benoemingscomité 1/3*
-
Remuneratiecomité 1/4*
- Toezichtsraad Benoemingscomité Remuneratiecomité