Profiel

Canyon is ‘s werelds grootste direct-to-consumer (“DTC”) producent van premium fietsen, dankzij zijn vroege adoptie van dit distributiemodel en zijn toonaangevende Duitse design- en engineeringcapaciteiten. Het bedrijf is actief in drie segmenten (klassieke fietsen, e-bikes, onderdelen en accessoires). Zijn kernmarkten zijn de DACH-regio, Frankrijk, de Benelux, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

3,0%
Portefeuille van GBL 31/12/2023
Investeringsthesis

Canyon is actief in de aantrekkelijke markt van premiumfietsen die jaarlijks met dubbele cijfers groeit dankzij structurele positieve trends:

  • Toenemende populariteit van fietsen, vooral in het premium segment van Canyon, als milieuvriendelijke mobiliteitsoplossing en ter ondersteuning van een gezonde, actieve levensstijl
  • Toename van consumenten die de overstap maken naar e-bikes, dankzij technologische vooruitgang en een aanhoudende verschuiving naar e-bikes als lifestyle of sportief product
  • Blijvende focus op het online Direct-To-Consumer kanaal (DTC), met voordelen op het vlak van prijs en keuze, maar dat verder ook inspeelt op de groeiende acceptatie van e-commerce door consumenten

Canyon is uitgegroeid tot een waar handelsmerk voor sport- en prestatiegerichte fietsen, ondersteund door een sterke drang naar innovatie:

  • Sterke positionering in zijn belangrijkste Europese markten zoals Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Benelux, die de afgelopen jaren met hoge dubbele cijfers zijn gegroeid
  • Een bewezen prestatieniveau door succesvolle samenwerkingen met sportpersoonlijkheden als Mathieu van der Poel en Fabio Wibmer
  • Uitstekend trackrecord van het managementteam, waarbij stichter Roman Arnold als belangrijke aandeelhouder naast GBL geïnvesteerd blijft en zijn betrokkenheid als Voorzitter van de Advisory Board voortzet

Canyon is nieuwe initiatieven aan het ontplooien met een aanzienlijk potentieel:

  • Uitbreiding van de business buiten de grote Europese fietslanden, waar veel vraag is naar Canyon fietsen
  • Penetratie van de Verenigde Staten, waar een goed momentum is dankzij de groeiende merkbekendheid en een uniek DTC-aanbod
  • Uitbreiding van E-bikes, met focus op de sport- en stedelijke segmenten, die een veelbelovende start kennen
  • Verbetering van de klantervaring dankzij een omnichannel-aanpak
  • Ontwikkeling van het aanbod van sportuitrusting
  • Advisory Board Member 3/5*
  • Auditcomité 3/5*