Profiel

Canyon is ‘s werelds grootste direct-to-consumer (“DTC”) distributeur van premium fietsen, dankzij zijn vroege adoptie dit distributiemodel en zijn toonaangevende Duitse design- en engineeringcapaciteiten.

Het bedrijf is actief in drie segmenten (klassieke fietsen, e-bikes, onderdelen en accesoires). De kernmarkten zijn de DACH regio, Frankrijk, de Benelux, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

2,2 %
Portefeuille van GBL 30/09/2022
Investeringsthesis

Canyon heeft een sterke competitieve positie in een aantrekkelijke markt die op middellange termijn jaarlijks met dubbele cijfers zal groeien dankzij een aantal structurele positieve trends: 

  • De toenemende populariteit van fietsen als milieuvriendelijke mobiliteitsoplossing en als deel van een gezonde, actieve levensstijl
  • De toename van consumenten die de overstap maken naar e-bikes, dankzij de technologische vooruitgang (bv. batterijen, gewicht) en de evolutie van e-bikes tot lifestyle en sport product
  • Een strategische focus op online DTC-verkoop dat voordelen biedt op het vlak van prijs en keuze, maar dat verder ook inspeelt op de groeiende acceptatie van e-commerce door consumenten
  • Overheidssteun voor de aankoop van fietsen en de aanleg van nieuwe infrastructuur voor fietsen
  • Structurele versnelling van markttrends, zoals e-commerce of de ontwikkeling van groene mobiliteit.

Canyon heeft een optimale positionering in haar belangrijkste markten en geniet van een aanzienlijk groeipotentieel in opkomende markten: 

  • Het bedrijf is goed gepositioneerd in haar belangrijkste Europese markten voor klassieke fietsen. Ondanks een relatief latere start in e-bikes, is Canyon nu bezig met een inhaalbeweging die zeer positieve resultaten oplevert
  • Het deed onlangs haar intrede in de VS en is sindsdien sterk gegroeid, gedreven door toenemende naamsbekendheid en een verschuiving naar het online DTC-platform.

Canyon geniet een sterke naamsbekendheid met een groot groeipotentieel, met partnerschappen en sponsoring die het merk verder zullen versterken:

  • Het bedrijf is ideaal gepositioneerd op het gebied van digitale marketing in vergelijking met de concurrentie
  • Canyon heeft succesvolle partnerschappen afgesloten met gerenommeerde merkambassadeurs zoals Mathieu van der Poel en Fabio Wigmer.

Het leidinggevende team heeft een uitstekend track record en de oprichter Roman Arnold blijft geïnvesteerd als belangrijke aandeelhouder naast GBL. Hij behoudt ook zijn functie als Voorzitter van de Advisory Board.

  • Advisory Board Member 3/5*