Profiel

Canyon is ’s werelds grootste DTC-distribiteur van premium fietsen dankzij de vroege invoering van een DTC-businessmodel en zijn toonaangevende Duitse design- en ingenieurscapaciteiten. De kernmarkten zijn DACH, Frankrijk, Benelux, Verenigd Koninkrijk en Verenigde Staten.

1,2 %
Portefeuille van GBL 30/09/2021
Investeringsthesis

Een aantrekkelijke markt die op middellange termijn naar verwachting jaarlijks met dubbele cijfers zal groeien. De markt wordt sterk aangewakkerd door de volgende structurele en duurzame trends: 

  • De toenemende populariteit van fietsen (i) als milieuvriendelijke mobiliteitsoplossing en (ii) ter ondersteuning van een gezonde, actieve levensstijl
  • Toename van consumenten die de overstap maken naar e-bikes, dankzij de technologische vooruitgang (bv. batterijen, gewicht) en de evolutie van e-bikes tot lifestyle en sport product 
  • De verschuiving naar het online direct-to-consumer ("DTC") kanaal (Canyon's focus) dankzij het prijsvoordeel, de keuzemogelijkheden en een toenemend aantal consumenten die de overstap maken naar e-commerce 
  • De verwachting dat overheden de aankoop van fietsen zullen blijven ondersteunen en zullen investeren in fietsvriendelijke infrastructuur
  • De positieve effecten van COVID-19 die leiden tot een structurele versnelling (na 2020/21) van markttrends (bijv. online, groene mobiliteit)

Canyon heeft een optimale positie in haar belangrijkste markten met een significant groeipotentieel in opkomende markten:

  • Canyon is goed gepositioneerd in haar belangrijkste Europese markten voor conventionele fietsen. Ondanks een relatief latere start in e-bikes, is Canyon nu bezig met een inhaalbeweging die zeer positieve resultaten oplevert
  • Canyon deed onlangs zijn intrede in de VS en is sindsdien sterk gegroeid, gedreven door toenemende naamsbekendheid en een verschuiving naar het online DTC-platform

Sterke naamsbekendheid met ruimte voor verdere expansie, waarbij samenwerkingsverbanden en sponsoring het merk verder zullen versterken:

  • Digitale marketingmogelijkheden die zich, in vergelijking met de concurrentie, aan de bovenkant van het spectrum bevinden
  • Succesvolle samenwerkingsverbanden met gerenommeerde merkambassadeurs zoals Mathieu van der Poel en Fabio Wigmer

Sterk en zeer ervaren leiderschapsteam met een uitstekende staat van dienst:
Oprichter en voorzitter Roman Arnold leidt het team en zal naast GBL aanblijven als belangrijke aandeelhouder. Hij zal ook betrokken blijven als voorzitter van de adviesraad
 

 

  • Advisory Board Member 3/5*