Profiel
adidas is een wereldleider die zich toelegt op het ontwerpen, ontwikkelen en distribueren van sportartikelen (schoenen, kleding en uitrusting). De distributie verloopt via een netwerk van eigen winkels, e-commerce en onafhankelijke verdelers.
14,0%
Portefeuille van GBL 31/12/2023
1,8%
Netto dividenden 31/12/2023
Investeringsthesis

De sportartikelenindustrie zal naar verwachting de komende jaren met +6-7% per jaar groeien, gedreven door seculaire trends:

  • Athleisure: een wereldwijde modetrend naar casual kleding
  • Gezondheid & wellness: groeiend bewustzijn over het verbeteren van de gezondheid en levenskwaliteit

adidas is een sterk merk in het ontwerpen en distribueren van sportartikelen: (i) nummer 2 wereldwijd en (ii) ondersteund door een sterk innovatie- vermogen via meerdere sponsorovereenkomsten en partnerschappen.

Het potentieel voor omzetgroei op de middellange tot lange termijn wordt voornamelijk ondersteund door:

  • Het toenemende aandeel van door sport geïnspireerde lifestyleproducten in het productassortiment van adidas
  • Een omnichannel-aanpak met een sterke verkoopdynamiek van distributie door derden (groothandelaars) en een Direct-to-Consumer model (e-commerce en eigen winkels)
  • Evenwichtige groei in alle geografische gebieden
  • De Verenigde Staten, waar verdere groei van het marktaandeel mogelijk is
  • Snelheidsinitiatieven met duidelijke doelstellingen om de time-to-market te verminderen

De huidige focus van het bedrijf ligt op marges, met potentieel voor verbetering van de EBIT-marge door (i) optimalisatie van de distributiemix, (ii) kostenefficiëntie/overhead-optimalisatie voornamelijk via schaalvoordelen en (iii) verhoogde winstgevendheid in de VS.

adidas heeft een sterke balans en cash conversie.

  • Raad van Toezicht 1/16*
  • Benoemingscomité 1/3*
  • Remuneratiecomité 1/4*